Hvordan indretter vi dagtilbud, dagpleje, SFO, klub og skole med forudsigelighed. Jeg kommer rundt i mange dagtilbud og skoler, og ved at vores fysiske rammer er meget forskellige, og normeringerne er en udfordring, til små grupper. Nogle dagtilbud, og skoler har store lokaler, gode udendørsområder at lege og skabe trivsel og læring på. Andre steder forholder sig lige modsat. Her er mange børn klemt inde på mindre kvadratmeter og udearealet er begrænset. Det kan give udfordringer, når udmeldingen fra Sundhedsstyrelsen er, at meget af legen og undervisningen skal foregå udendørs. Samtidig skal indendørsarealerne gentænkes, så der er plads til, at alle børn kan lege og arbejde indenfor på en regnvejrsdag – med behørig afstand på to meter til nærmeste klassekammerat, det kræver forudsigelighed, struktur, planlægning og tålmodighed, og her kan det være godt at vi alle ved hvad der forventes af os og hvad vi skal, kan og må. Der er også en fysisk udfordring med mange børn og voksne, der alle sammen træder ind i dagtilbud og SFO for at afleverer på samme tidspunkt, og at alle skal vaske hænder når de kommer ind og hvordan gøres det bedst. Her kan den guidende ramme sættende struktur, og de 11 H èr være brugbare og være den ramme i sammen kan sætte, så alle ved hvad der er det fælles sprog og tilgang. FORUDSIGELIGHEDEN BLIVER VIGTIG, og når både dagtilbud, dagplejer, SFO, klub, og klassen arbejder med de 11 H`er så ved både børn, ansatte og forældre næsten hvad de skal og hvad der forventes. Det skaber tryghed ro i hoved og krop, og der vil opstå mindre utryghed, uro indeni og dermed færre konflikter og diskussioner. De kan gå i gang med at arbejde uden at være afhængige ud fra de 11 H er om hvordan dagen ser ud og det giver mulighed for, at børnene kan møde forskudt af hinanden, og at de ved hvad de skal i deres små grupper, når de kommer ind af døren. Dette er selvfølgelig meget vanskeligt og umuligt med en 1 årig eller 2 årig, men det ansatte og forældrene kan få glæde af, at de præcis ved hvad der forventes og hvordan dagen ser ud i en ny tid, med mulig kaos. Efterhånden som børnene møder ind, går de i gang med at arbejde med leg eller opgaver eller går i deres lege zoner. For de helt små vuggestue og dagpleje børn bliver dette vanskeligt. Men ved at fordele dem i zoner udenfor på tæpper, undgår vi måske 20 ved vandhanerne. Det vigtigste er hvordan de ansatte fordeler sig, for dermed ved børnene, hvad de skal når de voksne ved det i god tid. OPSTART MED TILLID OG TRYGHED SKABER TRIVSEL. For at undgå kaos kan de forskellige børne grupper og klassetrin starte forskudt af hinanden. Det giver ro til at tage imod en mindre gruppe af børn ad gangen. De får af vide hvilken gruppe de er i via farver og hvilke ansatte der hjælper dem. Ved at modtage alle børn på legepladsen eller i skolegården i grupper med skilte med farver, undgår vi mange samlet og at mange usikre forældre og dermed mindre usikre utrygge børn. på gange og i klasselokaler. Med store skilte er det tydeligt at se hvor børn fra eks 4.D.skal gå hen. Eller børn på 3. 4. eller 5 år skal gå hen. FORÆLDRENE SKAL GØRES TRYGGE- SÅ ER BØRNENE DET OGSÅ. Forældre følger børnene, der hvor deres gruppe holder til, men i dagtilbud og dagpleje, må de kære små afleveres som det nu er mest trygt for alle. Brug tid på at informerer forældrene en masse inden de kommer, gerne skriftligt me det informations brev hver uge, for jo mere de ved på forhånd jo mere trygge bliver de, og des mindre skal de tolke på og tænke på, og blive bange for, og de vil hermed også blive mere rolige og det mærker barnet med det samme og afleveringen bliver nemmere, brug gerne de 11 H `er hele tiden, både for jer selv og for børnene, det er det i allerede plejer at gøre, men i denne tid er det måske endnu mere vigtigt med tydelig forudsigelighed. Hvad der forventes og hvad de kan forvente, både til børn, forældre og ansatte. Hele tiden efter hver ting, og gerne inde over hele dagen DE 11 H`ER ER VIGTIGE : • Hvad skal der ske. (Indholdet.) • Hvorfor skal jeg det. (Mening.) • Hvordan skal det ske. (metode.) • Hvor henne skal det ske (. placering.) • Hvornår skal det ske og slutte. (Tidspunkt) • Hvem skal jeg lave det med. • Hvor længe(tidshorisont) • Hvor meget skal jeg lave. (mængde) • Hvem kan hjælpe mig. (personer) • Hvad gør jeg når det er svært. (mestring) • Hvad skal der ske bagefter. (indhold) Forskudt frikvarter/ og ude leg. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at der er flere voksne til stede udenfor for at sikre, at børn holder afstand og undgår fysisk kontakt. Og hvordan skal vi lige skaffe flere voksne umuligt. Men når dagtilbud, sfo og skole sørger for faste skema med voksne på legepladsen og på ude-arealerne, kan frikvartererne og ude leg måske undgå at mange samles. Legene fortælles og struktureres inden i går ud så de ved hvad de skal, i mindre grupper på for eksempel fem børn udenfor og to-tre børn indenfor. FROKOST. Med frokost spiser børnene, når de er sultne. Det kan børn sagtens finde ud af. I praksis sætter du ’madpakke’ på med de 11 H ér, og fortæller hvad de skal og så spiser de når de er sultne. kan i bruge de 11 H`når i skifter til en ny aktivitet, så i undgår kø. RELATIONER OG FORDELING. Børnene starter dagen med de 11 H`er. Børnene fordeles i rummene og får information samling om dagen ved hvert skift. • Morgen velkomst • Formiddags leg/ time. • Ude tid. • Efter ude tid. • Spisetid. • Efter spisetid. • Lege ude / time • Efter leg time • Ved mad • Efter ca 14 mad • Afslutning på dagen • Tak for i dag • Farvel og Afhentning UDE BEVÆGELSE SKABER LÆRING PÅ NYE MÅDER med bevægelsesaktiviteter som nden opstart indgå med de 11 H er • Faglig fodbold – elev skyder bold hen til en af de andre, der skal sige det næste tal/ord. Kan bruges til at øve måneder, tal, tabeller, alfabetet … eller i sprogundervisningen til at øve farver, frugter, dyr … • Find og kategoriser insekter • Lav et solur • Mål børnehaven dagplejen/ skolen – højde, bredde og længde på sandkassen, klatrestativet, en flise … Find en regnorm, find en bille. • Pres blade og blomster • Optag video om … • Hentediktat – mærk dine ordkort med en dato sammen med en smiley, en sol eller en stjerne og håb. Til de små lad dem lege i små grupper og giv dem vanter på. TRIVSEL OG SMIL ER DET VIGTIGSTE I DENNE TID. •vi skal huske at se hvad barnet fortæller os, tillid til at der er voksne som justerer sig så børnene føler sig anerkendt er endnu vigtigere nu, da usikkerheden og det nye for særligt børn der starter nye steder, overgangen fra vuggestue til børnehave, og til SFO, Små grupper kan noget særligt. • De 11 H`er en gave for mange børn særligt dem der har brug for struktur og det har alle børn glæde af både store og små. • At skabe mening for både børn, ansatte og forældre er så vigtigt i denne tid, derfor husk og brug den mening skabende dialog. • ICDP er noget af det vigtigste i denne tid, at smile og vise glæde for det enkelte barn. Og anerkende at dette også er en mega svær tid for dem. At justerer sig og se hvad de har Brug for og hvad de står i. • Alt er uforudseligt og nyt og det kan skabe utryghed derfor er relationer så vigtige.Derfor gør noget særligt for at tænk over hvem i sætter sammen og hvem i ikke sætter sammen. .Den guidende dialog, husk at Sæt rammen trin for trin med smil og varme i øjnene. Jo mere de ved på forhånd skaber mere ro i hoved og krop.