Bliv vensomhedsambassadører, til skoler

Målrettet til alle på skoler og bestyrelse og forældre

Varighed

Klasseforløb: 5 uger to gange om ugen, med en opfølgning efter 2 mdr.

Moduler

Introduktion til vensomhedskulturen

Formål: Skabe en fælles forståelse af, hvad vensomhed er, og hvorfor det er vigtigt, og hvordan vi skaber en fælles kultur – fra dem og os til VI.

Introduktion til begrebet Vensomhed (venskab + hjælpsomhed)
De fire vensomhedsværdier:
🔹 Fokus – Hvad er vi fælles om på skolen og i forældregruppen?
🔹 Fortællinger – Hvordan omtaler vi andre, også når det er svært?
🔹 Hjælpsomhed – Aktivt gøre noget for fællesskabet.
🔹 Forventninger – Vi skaber positive sociale normer.
🔹 Forskellighed – Vi værdsætter hinanden og bruger vores styrker.

Vi finder alle børns ild:
✔ Kloge hænder.
✔ Kloge kroppe.
✔ Vensomme hjerner og hjerter.

Den vigtigste egenskab vi kan give vores børn:
Alt fagligt kan man ChatGPT’ sig til, men ikke til en ven, tryghed, tillid, trivsel og evnen til at samarbejde med alle.

Børn, der lærer vensomhed, har en livslang fordel – både i skolen og senere i arbejdslivet.

Øvelse:
— Hvordan føles det at blive mødt med vensomhed?
— Hver deltager deler en personlig historie.

Fælles ansvar – fra dem og os til vi forældre er de vigtigste rollemodeller

Formål: Nedbryde vi-dem tænkning og styrke fælles ansvarsfølelse.

Refleksion:
Hvad skaber splittelse mellem forældre og ansatte?

Drøftelse:
Hvad forarger os som forældre, ansatte og børn?
Hvilke normer og værdier kopierer børnene fra os?

Vi er de usynlige klassekammerater:
Børn ser, hvordan vi taler, handler og samarbejder.

Øvelse:
Empatisk spejl – forældre og ansatte bytter perspektiv.
Børn og børn bytter.

Kropssprog – "Det er yt at holde ude, det er sejt at lukke ind"

Formål: Blive bevidste om, hvordan vi gennem vores kropssprog signalerer tryghed og tillid eller mistillid og utryghed stress. 

Øvelse:
Lukket vs. åbent kropssprog – vi afprøver, hvordan kropssprog påvirker relationer.

Mikrohandlinger i hverdagen:
Små bevægelser, der signalerer „du er velkommen‟ – vi kan lide dig.

Vensomhed i praksis – fælles om hjælpsomhed

Formål: Skabe konkrete handlinger, hvor hjælpsomhed bliver en naturlig del af fællesskabet

Hjælpsomhed er noget, børn ser voksne gøre i praksis:

  • Når forældre tager det barn med hjem, som ingen andre vil lege med.
  • Når en gave pakkes ekstra ind til den, der ikke har råd til en fødselsdagsgave.
  • Når voksne griber ind, inden der er nogen, som ikke bliver inviteret som de to sidste i klassen.
  • Når en flygtning eller en ny i klassen inviteres med til mad, eller nogen sætter sig ved dem, som ingen vil til morgenhygge.

Fælles dilemma-øvelse:
Hvordan handler vi på hjælpsomhed?

Vi ved alle, hvem de ensomme og venneløse kunne være? Det er et fælles problem.
Når et barn ikke trives, påvirker det alle, og det er alles ansvar.

Vensomhedsarmbåndet – et synligt symbol på hjælpsomhed og fællesskab

Formål: Gøre vensomhed til en konkret handling, som børn husker i hverdagen.

Når man har Vensomhedsarmbåndet på, er man ekstra bevidst om at være hjælpsom og vensom.
Som en dreng sagde:
„Jeg husker det, når det er på. Så er vi alle venner, og jeg gør godt for andre.‟

Børn ønsker, at vensomhed skal brede sig:
„I fodboldklubben ville jeg ønske, at de også havde et armbånd alle sammen.‟

Fra ord til kultur – vensomhedsambassadører

Formål: Skabe en bæredygtig vensomhedskultur, hvor både børn, ansatte og forældre har en rolle, som ikke bare så stor i et dokument, men som vi alle kan se og mærke.

Hvem tager vensomhedsansvar i hverdagen? Når det er glemt?

Forældrenes rolle:
Hvordan kan I bakke op om vensomhed hjemmefra?

Øvelse:
Fælles engagementsaftale – hvad skal det, og hvad vil vi konkret gøre for at skabe en vensom kultur?

Kåring af Vensomhedsambassadører & Fejring af Fællesskabet 🎉

Formål: Anerkende og fastholde vensomhed som en del af skolens kultur

🔹 Fejring og kåring af nye vensomhedsambassadører

  • Børn, ansatte og forældre modtager diplomer som bevis på, at de nu er Vensomhedsambassadører.
  • Klassen og skolen tildeles et officielt vensomhedscertificering, og hvert barn og voksen får overrakt et armbånd.
  • Klassen med flest hjælpsomme handlinger kåres som „Skolens mest hjælpsomme Klasse.‟
  • Forældregruppen anerkendes som Vensomme Forældre.

🔹 „Vensomhedsvæggen‟ – et sted til stjernestunder 🌟

  • Børn, forældre og ledere samler på stjernestunder.
  • Alle stjernestunder skrives og hænges op på en stor „Vensomhedsvæg‟ på skolen.
    Målet: At synliggøre og fejre små og store handlinger, hvor vensomhed har gjort en forskel.
  • Vi taler hinanden op! Når vi ser noget godt, gør vi det synligt.
  • Vi fejrer, når det går godt, og vi fejrer, når nogen gør godt.

Tilpasning og fleksibilitet:

  • Forløbet kan tilpasses og afholdes som en del af et forældremøde med lærerne.
  • Klasseforløbet kan afvikles over 5 uger med en opfølgning, så vensomhed bliver forankret i hverdagen.

Konkrete resultater efter forløbet

Børn, ansatte og forældre bliver certificerede Vensomhedsambassadører

En stærk og stolt fællesskabskultur, hvor vensomhed er en del af børn og forældre og skolens identitet

Børn ser hjælpsomhed i handling – og lærer, at det er en naturlig del af fællesskabet

En tradition for ½ årlig fejring af vensomhed, så kulturen fastholdes.

Forældre bliver bevidste om, hvordan deres normer og værdier spejles i børnene – de er de usynlige klassekammerater

En Vensomhedsvæg fyldt med stjernestunder, der taler fællesskabet op

Børn lærer den vigtigste egenskab i livet – tryghed, tillid, trivsel og samarbejde, for det kan man ikke ChatGPT’e sig til

Evt; den lokale avis kommer og hyller det hjælpsomme i kommunen.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har nogen spørgsmål eller har brug for yderligere information, og jeg vil gerne hjælpe dig.