Kloge hænder, kloge kroppe til dagtilbud
Leg er vejen til venskaber.
Han kan intet? Han har brug for at blive kikket på af en psykolog.
At finde barnets ild.
Peter, 4 år, bliver ofte beskrevet som en dreng, der „ikke kan noget.‟ Han driller andre, blander sig konstant og kommenterer på alt. Til samtaler får han hver gang at vide, at han har tre negative ting at arbejde på. Dette har ført til, at han ser sig selv som en, der „bare er besværlig.‟ Han er blevet „børnehavens forstyrrer,‟ og både forældregruppen og de ansatte føler sig frustrerede.
Han er blevet gjort venneløs.
Peter har fået en rolle, og en fortælling om, at han intet kan. Han får kun opmærksomhed gennem det, han gør forkert. Han oplever en manglende positiv anerkendelse og får ikke øje på sine egne styrker. Hans selvbillede er lig nul.
Ny vej. Hvad kan Peter lide at lege?
At finde barnets ild – Ændr fortællingen om Peter.
I stedet for at fokusere på, hvad han ikke kan, leder vi efter det, han er god til.
Når Peter er fordybet og får smil på læberne og varme i øjnene, så er det når det er hat han må sidde og lege med tog i flere timer.
✅ Hans energi tolkes som en ressource.
Hans glæde ved tog fanger vi og folder ud.
Vi giver ham en ny rolle. Han kan få en opgave, hvor han kan bruge sin evne.
✅ Han kan være hjælper for de yngre børn.
Han kan holde oplæg om de tog, som han ved alt om,
og han kan vise, hvordan han bygger tog.

Positiv spejling – At gøre ham venneværdig.
Når vi fremhæver konkrete situationer, hvor han bruger sin stemme konstruktivt: „Jeg lagde mærke til, at du stillede et skarpt spørgsmål i dag, det var spændende at tænke over.‟
Forældre opfordres til at tale om hans styrker hjemme – måske har han en særlig evne til at forhandle, skabe sjov eller organisere lege. Og lave tog, som vi kan andre kan lære af. Og de andre børn vil se, at de ansatte kan se lyset i ham, og de vil spejle sig i det.
Alternativer til negativ opmærksomhed.
Hvis Peter blander sig uhensigtsmæssigt, får han ikke skældud, men en mulighed for at udtrykke sig på en aftalt måde, fx gennem håndtegn og vidne om tog.
Effekten af at finde barnets ild.
✅ Peter får øje på sine egne evner og begynder at bruge dem konstruktivt.
✅ Han oplever anerkendelse for det, han gør godt, i stedet for kun at få negativ feedback.
✅ Hans uro bliver kanaliseret i en retning, hvor han får en meningsfuld rolle i fællesskabet.
✅ Hans relation til andre forbedres, da han går fra at være en forstyrrer til at være en bidrager.
✅ Hans selvbillede om sig selv bliver positivt.
At finde børns ild gennem:
🔥 Kloge hænder – Skabende og praktiske læringsformer
🔥 Kloge kroppe – Bevægelse og sansebaseret læring
🔥 Vensomme hjerner og hjerter – Socialt samspil og anerkendende relationer