Alle skal have en ven- ingen alene til skoler

Hvert år begynder en ny årgang børn i skolen, hvor de skal danne relationer og fællesskaber. Disse opstår ikke altid af sig selv, og mistrivsel eller mobning kan forekomme. Derfor er det
afgørende, at voksne griber tidligt ind og sikrer, at alle børn oplever sig som en del af et trygt fællesskab

Formål

Mobning er et gruppefænomen. Dette kursus giver pædagoger, lærere og ledere konkrete redskaber til at styrke trygge fællesskaber gennem vensomhedens værdier: Fokus, Hjælpsomhed, Forskellighed, Forventninger, Fællesskabere og Fortællinger.

Mobning handler ikke om et barn , men om alt det rundt om børn, forældre, ansatte, det er en utryg kultur,som vi kan ændre på meget kort tid sammen.

Målgruppe

Indhold og Struktur

Modul 1

Mobningens mekanismer

  • Hvordan opstår mobbekulturer? Synlige og
  • skjulte tegn på mobning
  • Sociale dynamikker i børnegrupper

Modul 2

Vensomhed som forebyggelse

  • Skabelse af inkluderende fællesskaber
  • Implementering af vensomhedens værdier
  • Gruppeadfærd og psykologisk tryghed

Modul 3

Tidlig opsporing og handling

  • Eksklusionsmekanismer og trivselstegn
  • Tryghedsskabende strategier
  • Vores angst for at ryge ud af fællesskabet

Modul 4

Fra viden til praksis

  • Udarbejdelse af handleplaner
  • Implementering af tryghedsstrategier
  • Vedvarende indsats. Fælles om hjælpsomhed

Metoder

Udbytte

Varighed og pris

Temadag (6 timer) eller forløb over 2-3 dage. Kontakt for pris og tilpasning.