Alle skal have en ven- ingen alene til skoler
Hvert år begynder en ny årgang børn i skolen, hvor de skal danne relationer og fællesskaber. Disse opstår ikke altid af sig selv, og mistrivsel eller mobning kan forekomme. Derfor er det
afgørende, at voksne griber tidligt ind og sikrer, at alle børn oplever sig som en del af et trygt fællesskab

Formål
Mobning er et gruppefænomen. Dette kursus giver pædagoger, lærere og ledere konkrete redskaber til at styrke trygge fællesskaber gennem vensomhedens værdier: Fokus, Hjælpsomhed, Forskellighed, Forventninger, Fællesskabere og Fortællinger.
Mobning handler ikke om et barn , men om alt det rundt om børn, forældre, ansatte, det er en utryg kultur,som vi kan ændre på meget kort tid sammen.
Målgruppe
- Pædagoger og lærere
- Skoleledere og PPR-konsulenter
- Forældregrupper og bestyrelser
Indhold og Struktur
Modul 1
Mobningens mekanismer
- Hvordan opstår mobbekulturer? Synlige og
- skjulte tegn på mobning
- Sociale dynamikker i børnegrupper
Modul 2
Vensomhed som forebyggelse
- Skabelse af inkluderende fællesskaber
- Implementering af vensomhedens værdier
- Gruppeadfærd og psykologisk tryghed
Modul 3
Tidlig opsporing og handling
- Eksklusionsmekanismer og trivselstegn
- Tryghedsskabende strategier
- Vores angst for at ryge ud af fællesskabet
Modul 4
Fra viden til praksis
- Udarbejdelse af handleplaner
- Implementering af tryghedsstrategier
- Vedvarende indsats. Fælles om hjælpsomhed
Metoder
- Oplæg om mobning og fællesskaber
- Caseøvelser og refleksioner
- Praktiske værktøjer og videoanalyse
Udbytte
- Indsigt i mobningens gruppemekanismer
- Konkrete metoder til forebyggelse
- Redskaber til relationel tryghed
- En implementeringsplan for egen praksis
Varighed og pris
Temadag (6 timer) eller forløb over 2-3 dage. Kontakt for pris og tilpasning.