Foredrag og oplæg til skoler, SFO og klub

Emne: Find børns Iid – Fællesskabende didaktikker

Han kan intet? – At finde barnets ild

Peter, 10 år, bliver ofte beskrevet som en dreng, der „ikke kan noget.‟ Han driller andre, blander sig konstant og kommenterer på alt i klassen. Til skole-hjem-samtaler får han hver gang at vide, at han har tre negative ting at arbejde på. Dette har ført til, at han ser sig selv som en, der „bare er besværlig.‟ Han er blevet „klassens forstyrrer,‟ og både lærere og forældre føler sig frustrerede.

Peter har fået en rolle og en fortælling om, at han intet kan. Han får kun opmærksomhed gennem det, han gør forkert. Han oplever en manglende positiv anerkendelse og får ikke øje på sine egne styrker. Hans selvbillede er lig nul.

At finde barnets ild – Ændr fortællingen om Peter

I stedet for at fokusere på, hvad han ikke kan, leder vi efter det, han er god til.

✅ Hans energi tolkes som en ressource: Er han god til at argumentere? Til at stille spørgsmål? Til at samle opmærksomhed?
✅ Vi giver ham en ny rolle i klassen: Han kan få en opgave, hvor han kan bruge sin evne til at kommentere, f.eks. ved at formulere et dagligt spørgsmål til klassen.
✅ Han kan være hjælper for de yngre elever eller stå for en sjov „dagens kommentar‟ i et mere positivt lys.

Positiv spejling – At gøre ham venneværdig

Læreren fremhæver konkrete situationer, hvor han bruger sin stemme konstruktivt:
„Jeg lagde mærke til, at du stillede et skarpt spørgsmål i dag, det var spændende at tænke over.‟

Forældre opfordres til at tale om hans styrker hjemme – måske har han en særlig evne til at forhandle, skabe sjov eller organisere lege.

Alternativer til negativ opmærksomhed

Hvis Peter blander sig uhensigtsmæssigt, får han ikke skældud, men en mulighed for at udtrykke sig på en aftalt måde, fx gennem en „idébog‟ eller et aftalt debatforum.

Effekten af at finde barnets ild

✅ Peter får øje på sine egne evner og begynder at bruge dem konstruktivt.
✅ Han oplever anerkendelse for det, han gør godt, i stedet for kun at få negativ feedback.
✅ Hans uro bliver kanaliseret i en retning, hvor han får en meningsfuld rolle i fællesskabet.
✅ Hans relation til både lærere og klassekammerater forbedres, da han går fra at være en forstyrrer til at være en bidrager.

Vil du arbejde med fællesskabende didaktikker?

Jeg tilbyder forløb, hvor vi arbejder med at finde børns ild gennem:

🔥 Kloge hænder – Skabende og praktiske læringsformer
🏃 Kloge kroppe – Bevægelse og sansebaseret læring
❤️ Vensomme hjerner og hjerter – Socialt samspil og anerkendende relationer

📩 Kontakt mig for et skræddersyet forløb til din skole, institution eller kommune!